WV Flacquee

Middelharnis

Activiteitenagenda

Er zijn momenteel geen berichten.

2014-10-12 Zeilclinic door Kees van Vliet, een verslag van Jan en Marianne de Lint

Zeilclinic: een aanrader ? Ja!

We zagen het wel zitten om eens van een vakman te horen hoe het beter kon en dus schreven we in op de zeilclinic die door Kees van Vliet werd aangeboden.

Op zondag 12 oktober stonden we iets voor negen uur in de ochtend voor de deur van het clubgebouw. Er stond een groepje belangstellenden te wachten en Kees was er ook al.
Maar geen sleutelfiguur om  de zaak te openen.
Het groepje groeide aan en toen ook bestuurslid Jos de Beer was gearriveerd, begon men toch wat te mokken. Was de afspraak wel om negen uur of toch tien uur en vooral, men wilde koffie. De schipper van de Ridate ging naar huis om de sleutel te halen die hij nog nooit had gebruikt. En zowaar, het was de goede want de deur ging open.

De lichtinstallatie had wat kuren en Kees begon ietwat in het duister zijn verhaal over wat er allemaal bij komt kijken als je optimaal wil zeilen. De spanning op het voorstag, mastbuiging, windscheer en het lezen van de wind op het wateroppervlak kwamen aan de orde. Eigenlijk een wonder dat we zonder dat we dit allemaal wisten toch wedstrijdjes met elkaar aangingen en bij de finish kwamen.

Intussen kwam de familie Van Balen en die toverde een bak verse koffie voor iedereen.
Er waren wat afwezigen en enkele afmeldingen maar dat was alleen maar beter voor de rest want anders was het met tien boten toch wat teveel. Bovendien moest er op het hele uur worden geschut. Er zouden enkele bemanningen samen op één boot gaan. Dus na het palaver : “Praktijk”, zei Kees, “daar leer je van.”

Om elf uur een potje met pieren in de sluis en Frans de havenmeester moest er nog een tweede schutting achteraan doen voor de Luchtloper en wat bezoekers. Tinus en Ria stonden de groep uit te zwaaien op de sluiskade en de motorboten Noordje en Lady Jane lagen zij aan zij met ons in de sluis. Is het dan waar, dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan, eens een zeiler eigenlijk altijd een zeiler?

Afijn, na de sluis eerst instructie op de Coromandel die wat extra bemanning aan boord had.

Wij zouden als tweede aan bod komen en bleven dus in de buurt van de Coromandel. Na drie kwartier stapte Kees over. Wij met opgerold voorzeil voeren met ruime wind op het grootzeil en de Coromandel kwam op de motor aan loefzijde. Kees en zijn tas kwamen droog aan boord.

We zeilen al heel lang maar Kees zag toch meteen wat verbeterpunten. Ik liet de giek aan de wind veel te ver naar lij gaan, de wagen moest meer naar loef. Het achterlijk van voorzeil en grootzeil klapperde wat en de reguleerlijntjes werden flink aangehaald. Marianne moest iets lager sturen dan we gewend waren en we kregen instructie voor het lezen van de telltales.

Ja, het ging duidelijk sneller. Voor de wind was niet veel winst te behalen want we hebben geen goede uithouder op onze boot en onze armen waren te kort om het met de hand te doen.

Kees verbeterde ook nog een de bevestiging van de reeflijn. Mijn onvervalste boerenknoop zat muurvast en die zou echt niet zomaar los zijn gegaan maar dat de reeflijn door het oog bij het onderlijk moest wist ik niet. En met een paalsteek en lus die zelfklemmend werkt, staat het beter. Nog wat tips om je rug te ontzien bij het dichtdraaien van 60 meter genua en we zijn weer up to date. Wat gaat de tijd toch snel, oefenen met de gennaker zat er helaas niet meer in.

Terug naar de sluis waar John met soep met broodjes klaar zou staan op het havenhoofd.

De planning liep wat anders en nadat we waren afgemeerd, ging  Kees eerst nog met de Aldebaran op pad. Intussen werd er bij ons aan boord koffie gedronken met de bemanning van de Coromandel , Mirage en lady Ien. En toen kwamen de soep en broodjes . John met de soep en privé chauffeur Corné had de broodjes verzorgd. Het was lekker en heel gemoedelijk op het havenhoofd. Daarbij kwam nog het mooie weer dat op zaterdag bij de wedstijd ontbrak: droog , wat zon en wat wind.

Ook de Aldebaran en de Bon Vivant waren inmiddels langszij gekomen en schoven aan voor soep en broodjes. Nog twee clubleden Aad en Irene van de Catootje kwamen kijken, ze waren wel met de auto.

Het was inmiddels drie uur en Kees vertrok met de Bon Vivant en hij zou later nog bij de Lady Ien opstappen. Wij gingen nog even met de gennaker oefenen en naar de dijk bij Stellendam met een bakstagwind die wat aan begon te trekken. Toen we rond vijf uur terug waren zagen we de Lady Ien het kanaal binnenvaren en toen wij waren afgetuigd en langs de Parkhaven voeren, zaten de heren de dag af te sluiten met een biertje in de kuip van de Lady Ien.

Afsluitend willen wij Kees nogmaals bedanken voor de fijne manier van instructie geven en de leerzame dag. En Kees, spreek ons gerust aan met Jan en Marianne, meneer en mevrouw De Lint hoeft voor ons niet.  Ook de andere clubleden en dan met name John, bedankt!

Jan en Marianne van de Serendipity

2014-09-06 Fantastisch jubileumfeest 'Back to the Sixties'.

Met ongeveer 30 boten was WV Flacquee naar Hellevoetsluis gevaren, een ware Armada. Zo'n 112 deelnemers hadden zich ingeschreven, een deel daarvan kwam 's avonds pas met vervoer over land. Ons jubileum werd gevierd op museumschip de 'Buffel' dat in het droogdok 'Jan Blanken' ligt.

Er was voor de liefhebbers een rondleiding en om ongeveer 18:00 uur begon het feest. De catering was super! Heerlijke gerechtjes en een attente bediening.

Om 20:00 uur hield onze voorzitter Corné Peeman een korte toespraak, daarna begon de band te spelen. The Raveons speelden bijna uitsluitend liedjes uit de jaren '60. Velen van ons konden naar hartelust meezingen en er is vanaf het begin tot middernacht volop gedanst. De beatgeneration is nog alive and kicking. Wat nou vergrijzing!

De foto's hieronder zijn bijna allemaal gemaakt door Eric van Straaten en een stuk of tien door mijzelf.

Dick van Oortmerssen

Een prachtige zomeravond, mooi weer en drie optredens. Eerst waren de junioren van Sempre Crescendo aan de beurt, daarna een gevarieerd programma van het 'grote' orkest. De bigband Enterprise sloot de avond af met een jazzy concert. Tegen 23:00 uur klonken de laatste tonen. Hieronder een fotoserie.

2014-06-07 Pinkstertocht 2014

We zijn zaterdag 7 juni om kwart over acht vertrokken, met tien schepen naar Dordt, alles op de motor en onderweg van alles gezien.De Jongleur was er al en de Marhan was over de Kil gekomen.

Om een uur konden we de haven in. We kregen een hele hoek voor ons alleen, we lagen daar fantastisch, velen gingen de stad in ook onze voorzitter en die ging met een pop op de foto. Bij terugkeer op de haven had de moeder van de voorzitter zoveel belangstelling voor onze oud-voorzitter dat ze zich verstapte en in de haven belandde. Het uit het water hijsen gaf wat kleine wondjes maar na een frisse douche was ze weer helemaal nieuw.

Allemaal weer aan boord en werd het heel gezellig. Een geweldige lange avond buiten, super weer. Enkelen zijn ‘s avonds nog met de rubberboot door de stadsgrachten gevaren. Het was maar goed dat er niet meer passagiers in de rubberboot gingen want dan hadden ze vast schipbreuk geleden .

Zondag zijn we met tien schepen vertrokken twee bleven nog even omdat de bemanning een museum wilde bezoeken. De spoorbrug van kwart over een gehad en weer in konvooi naar Strijen-Sas het was heel erg druk op de kruising van Oude Maas en Dordtse Kil.

De havencommissaris hield contact met de verkeerspost Heerjansdam en we konden op een gegeven moment tussen de vrachtvaart door oversteken. Op de Kil ging het weer in de ganzepas en we zijn zonder problemen in Strijen-Sas aangekomen. Daar hadden we wat vrije boxen, we lagen vlak bij elkaar. Het weer was weer super en het was gezellig op de steiger en de boten zoals je kan zien .

Om half acht konden we in het restaurant terecht en ook Jan Willem kon met wat kunstgrepen naar boven. Ook dat was weer super zoals de foto’s weergeven.

Daarna weer op de boten gezelligheid een klapbui maakte daar om elf uur een abrupt einde aan. De havencommissaris had een luik boven zijn bed opengezet en dat natuurlijk, niets menselijks is ook hem vreemd, met die bui vergeten dicht te doen. Hij had dus een natte plek op het dekbed . Dit was niet zo erg als het leek want het was warm genoeg om zonder dekbed te slapen

Maandagochtend werd men wat zenuwachtig en gingen sommigen al bijtijds weg, omdat er slecht weer voorspeld werd. Dat is gelukkig bij ons niet gekomen.

De voorzitter wilde op een gegeven moment ook weg, dus alles los en gas. Helaas was het water gestolen. Twee meter vooruit en als een huis zo vast, geen beweging in te krijgen. De Lady Jane moest uitkomst brengen en die heeft hem uit de box gesleurd. Toen vol gas naar de Haringvlietbrug en daar konden de zeiljachten om een uur doorheen.

Nog even voor anker bij het strandje maar de weermannen dreigden weer met slecht weer dus naar binnen. Sommigen gingen al naar huis en anderen hebben nog een afzakkertje aan boord genomen .

We kunnen maar één ding zeggen: het was een geweldige Pinkstertocht. Dit jaar waren we met twaalf schepen hopelijk volgend jaar met nog meer. Nu de mensen nog wat porren voor de Chilirace en dan hebben we weer een geslaagd evenement.

Jan Campfens

Hieronder de foto's.

2014-06-05 Verslag en foto's van de steigertocht Cockels and Mussels

Een van de organisatoren van de vierde steigertocht, Eric van Straaten heeft ook een fotoreportage gemaakt.

Na het steigerbuffet is er ook een mooie jubileumquiz gehouden. Wie zelf wil zien of hij of zij het er een beetje goed zou hebben afgebracht, kan hieronder de vragen en antwoorden apart bekijken.

Jubileumquiz Cockels and Mussels
Alle vragen die op de steiger van Yerseke gesteld zijn. Winnaars: Noud en Margret.
Jubileumquiz Cockels and Mussels.pdf (91.95KB)
Antwoorden Cockels and Mussels
Test uw kennis.
Antwoorden Cockels and Mussels.pdf (203.05KB)

Dag deelnemers en andere leden van WV Flacquee

Hierbij een kort verslag over onze ervaringen en beleving van de tocht. Het was een ietwat uitgedund deelnemersveld vergeleken met voorgaande jaren. Niet dat het minder aantrekkelijk is geworden maar men wordt wat ouder en de vaarwensen wijzigen.

Mede voor de voormalige zeilers, die zich vorig jaar met enige schroom, toch op de Westerschelde waagden was het programma wat aangepast voor motorboten en zou op de heenweg de Heen worden aangedaan daarna twee dagen Yerseke en dan de betonhaven (Neeltje Jans) en dan naar keuze over zee terug of binnendoor.

Marianne en ik zagen de Heen niet zo zitten met 2.10 diepgang en vleugelkiel maar hebben ons over laten halen om het te proberen.

De motorboten van de families Dekkers en Kruider deden niet mee want die zetten al eerder koers naar Berlijn.

Margret en Noud  voeren uiteindelijk niet mee, omdat Margret nog moet revalideren na een medische revisie  maar ze zijn wel twee dagen achtereen met de auto gekomen.

De boot van Koos en Janneke Louws stond nog op de werf om weer superglad te worden.

Met z’n allen een gezellige aftrap op dinsdag in het clubgebouw waar de nieuwe deelnemers  met elkaar konden kennismaken met  de oude hap onder het genot van een drankje. De familie Peeman met de Aquavite en de familie Cremers met de Marhan.

Van de clan gingen mee:  Coromandel , Mr Gee, Jongleur en Serendipity . Dan ging nog mee Paul Cox als opstapper bij de Coromandel en Fritz versterkte de bemanning van de Marhan.

Verder kenmerkte deze tocht zich als een met door griep of zo iets geplaagde bemanningen. Hans-Peter liet aftrap al aan zich voorbij gaan want hij gebruikte penicilinne,  Dick bleek later steed meer last te krijgen en ging zaterdag terug naar Middelharnis in plaats van op vakantie. Marianne en ik voelden ons ook niet helemaal lekker met buikklachten maar knapten net als Hans-Peter tijdens tocht op .

Woensdag zat de wind mee en wij haalden op zeil net de brug van 11:30. Daarna door de beroepssluis en bij Dintelmond zeil gezet bij een zwakke tegenwind die het later verder liet afweten. Gaandeweg ontdekten we dat de rest van de vloot, die wat later door de brug was gegaan, ons achterop kwam en uiteindelijk inliep op de motor. Zowat iedereen was tegelijk bij de Beneden-Sas en na de vliet kwam de ondiepe geul naar de Heen. Ik liet de Aquavite maar voor want die steekt zo’n 1,95  en zou ons niet kunnen  passeren als we vast liepen. Nou het is gelukt maar volgens de meter kwamen we ruim een halve meter water tekort.. Maar de modder is daar vrij slap en met veel pk’s lukte het net om bij het kopsteiger te komen..

Samen gezellig geborreld bij de Marhan.

Daags daarna naar Yerseke bij een zwakke wind , De Marhan en wij raakten bij de beroepsluis wat achterop en konden net voor het binnenlopen  bij Yeseke aansluiten bij  de Mr Gee.

U begrijpt het al : weer de fles en hapjes te voorschijn en het gezelschap verdeeld over de twee naast elkaar boten Coromandel en Jongleur. Hans-Peter van de Marhan hief met behulp van een megafoon wat oude smartlappen aan van Freddy Quinn  en het “ Jungen komm bald wieder, bald wieder nach Haus  und so weiter ” schalde over de haven. Het werd een levendig borreluur.

‘s Avonds met zijn allen heerlijk gegeten in het restaurant de Viskeet en het laat zich raden wat daar het meest gekozen werd. Daarna rozig naar huis.(boot)

De dag erop kwam  het prestatiedeel van de tocht aan bod:

Voor 12 uur  want dan sluiten de winkels, inkopen doen voor het steigerbuffet. Ik heb er lange armen van gekregen.

Om 13 uur  uitleg over het ontstaan van Yerseke als havenplaats en  opkomst van de oester-  en mosselteelt door juffrouw Smal (maar dat zag je er niet aan af). Een rondleiding langs de oesterbedden en uiteindelijk voor de waaghalzen een proefsessie met meerdere soorten oesters. Paul en Eric konden zich niet inhouden en bestelden een tweede ronde!

Daarna aanvang voorbereiden van het steigerbuffet.

En dat was weer uitbundig, overvloedig, speciaal maar vooral lekker! Te kust en te keur gerechten en lekkernijen. Met opnoemen wie wat heeft gemaakt zou ik mogelijk iemand te kort of iets vergeten te melden maar ik kan wel stellen dat dit diner met minstens acht gangen in een restaurant onbetaalbaar zou zijn geweest.

Acht gangen zei U ?: Ja, tel maar na want per boot (zes)  werd minstens één gerecht, maar ook soms  twee, ingebracht en de automobilisten droegen ook hun steentje bij. De buren pikten later nog even een vorkje mee en bij de barbecue daags daarna zag je nog de laatste sporen van het buffet.

Maar de dag was nog niet ten einde;

Een echte kwis met een onkreukbaar geacht jurylid dat alle regels aan zijn laars lapte. De vragen werden ‘á l’improviste’ in een soort Duits vertaald voor de gasten. De meer- keuzeantwoorden soms ook. Dus nee, de gasten hebben niet gewonnen. We moesten ook nog zingen. Over het leven van Molly Malone. Per boot een equipe en de familie Peeman met 5 personen dacht dat de race al gelopen was en ze als de nieuwe “familie Von Trapp” furore zouden maken met het belgische biermerk als sponsor. Maar zoals gezegd het jurylid kon niet kiezen en gaf zoals in het eurovisie songfestival gebruikelijk is willekeurig punten. Alle equipes kregen dix points. En ja, de samengestelde equipe van de organisatoren die thuis al had geoefend werd terecht gediskwalificeerd.

Margret en Noud bleken de winnaars en dat zonder boot!

Maar de avond was nog niet compleet en in de kou en op een scheefhangend drijvend steiger (vijftien man aan één kant ) nog twee uur naar het voorzeil van de Coromandel zitten loeren. De film ging over de eerste nonstop single handed zeilwedstrijd rond de wereld. Die was in 1968 en liep tragisch af voor David Crowhurst. Hij stapte overboord.

Om 12:30 nog thee gezet en toen naar bed.

‘s Zaterdags naar de barbecue en oh ja, die barbecue was in Burghsluis want de steiger bij Neeltje Jans is uit de vaart genomen . Roompot Marina beheert de steiger niet meer en heeft hem dit voorjaar weggehaald.  Of Lenie ‘tHart met haar nieuwe inzet voor de zeehond daar achterzit, weet ik niet, maar ik wil wel een gerucht lanceren.

De barbecue op het strand verliep prima al werden er wat speklapjes onbedoeld gepaneerd in het zand en gasten in de rook gezet maar de stemming bleef opperbest en ook hier ging weer niet alles op.

‘s Zondags niet terug buitenom want vanaf Burghsluis is dat te ver om en er was weinig wind en stroom zou ook tegenzitten.

Dus allemaal op de motor richting  thuishaven.

We hebben genoten van de trip, net zoals voorgaande jaren. We willen daarom in deze  best in herhaling vallen  en het comité  bedanken voor het vele werk dat het met zich meebrengt en ook dank aan de andere deelnemers voor hun inzet en gastvrijheid aan het slagen van de trip.

Jan en Marianne de Lint,
Meijel, 5 juni  2014

2014-05-17 Grandioze Pee mi Juuntocht met 14 deelnemende schepen

Het was om half tien al gezellig druk in het clubhuis. Hoewel Cees en Adri 's nachts pas teruggekomen van een vakantie in Spanje, stonden ze toch maar samen met Marianne lekkere koffie uit te delen aan alle deelnemers van de tweede jubileumactiviteit, de Pee mi Juuntocht. Tegen tien uur werd op geheimzinnige wijze het startsein voor deze in raadselen gehulde puzzeltocht over het Haringvliet gegeven. Op een foto kunt u zien waar we het mee moesten doen. Een bord met een telefoonnummer, schoteltje als bij sommige toiletjuffrouwen en een aantal kaarten met vreemde teksten als "Hoelang is die van U"?, De slagerin van Den Bommel, Han in de Put, over straatmuzikanten en in stadje Droagbroad en over een voorzitter die Blinkt in de Blinckvliet. Zoek het maar uit.

Op de sluis zat Marianne die ons door middel van een klomphengel van een enveloppe met vragen en een rode of groende kaart voorzag. Wie rood had moest bakboord rechtsaf naar Stad a/h Haringvliet. Daar zat inderdaad een straatmuzikante accordeon te spelen en overhandigde haar maat ons een zak met juun. In Den Bommel kregen we worst van de slagerin en weer een enveloppe met nieuwe vragen en opdrachten.

Daarna zetten we koers naar De Put. Daar werd de pee(n) uitgereikt. Vervolgens kwamen we onderweg naar de Blinckvliet de deelnemers met een groene kaart tegen die een tegengestelde route voeren. In de Blinckvliet lag onze voorzitter te blinken maar hij moest tot zijn spijt erkennen dat hij de piepers vergeten had mee te nemen, die zouden ons door Marianne aan de sluis overhandigd worden. Hij had nog wel een enveloppe met nieuwe opdrachten. We moesten op de terugweg naar Middelharnis per se de HV12 ronden want daar zou iets aan te zien zijn. Later bleek ons dat zijn echtgenote Leonora de dag ervoor met haar moeder naar die ton was gevaren om daar, geheel tegen de regels van Rijkswaterstaat in, onze jubileumclubvlag aan te bevestigen. Hopelijk haalt ze hem snel weer weg want foto's van deze wetsovertreding staan inmiddels op deze website. 's Avonds hebben we kunnen genieten van de maaltijd die John met al onze ingrediënten bereid heeft. Ieder schip moest wel de piepers jassen, de juun schillen en de pee schrappen. De worst zat gelukkig in plastic verpakt. Hieronder volgt nog de uitslag van de puzzelwedstrijd.

Mr Gee

bootnaam:
1) Dirk 2) Stella Maris 3) Jongleur 4) 2nd Rush 5) Sommelsdijk 6) Poletrix 7) Mr Gee
8) Brown George 9) Catootje 10) Le Bon Vivant 11) Steady 12) Lady 13) Sprinkbok

Een deelnemer heeft de strijd gestaakt wegens aan de grond lopen.

2014-04-05 De jubileumreceptie in Het Oude Raadhuis van Middelharnis

Op deze mooie zaterdagmiddag beleefden we een gezellige en druk bezochte jubileumreceptie. De grote zaal was om half vijf al geheel gevuld met leden en ereleden, oud-bestuursleden en andere belangstellenden. Ook onze burgemeester Ada Grootenboer-Dubbeldam was present evenals de oud-burgemeester van Middelharnis Greet Kooning-Hommes.

Voorzitter Corné Peeman gaf eerst het woord aan de burgemeester. Zij wenste onze vereniging geluk met het 50-jarig bestaan en onderstreepte onder andere het belang van vrijwilligerswerk dat ook bij WV Flacquee verricht wordt.

Daarna sprak de voorzitter. Hij wilde vooral de lijn van het verleden via het heden naar de toekomst doortrekken. Hij sprak de hoop uit dat WV Flacquee nog lang zal mogen bijdragen aan de uitstraling van de mooie historische haven van Middelharnis. Tenslotte bood hij de burgemeester een stukje ingelijste havengeschiedenis aan.

2014-04-05 Tweede serie foto's van Eric van Straaten

2014-01-25 De jaarlijkse poteravond

Ook dit jaar was het weer geweldig druk. Veel leden en donateurs zijn kennelijk dol op onze poters met uitgebakken spekjes. Dit jaar was John van Balen voor de eerste maal de chef, Mart Verbeek was zijn enthousiaste koksmaat. Er was ook een alternatief voor de enige gast die geen poters wilde. Drie gangen stonden op het menu: soep, poters en een ruime keus uit de heerlijkste puddingen. Het was weer klasse!

Hieronder wat beelden van het spekbakken en van de poteravond zelf.