2016-02-26 Lezing over de Erfgoedlijn Goeree-Overflakkee en over de Menheerse Werf

Zo'n vijfentwintig belangstellenden waren op vrijdag 26 februari aanwezig bij twee lezingen. Eerst sprak Patty van der Kleij, ambtenaar bij de Provinciale Staten van Zuid-Holland en lid van onze vereniging sinds 1 januari jl., de zeven erfgoedlijnen van de provincie Zuid-Holland. Ze richtte daarbij uiteraard vooral de aandacht op de zevende in deze rij, de erfgoedlijn Goeree-Overflakkee. Van Ouddorp tot aan Ooltgensplaat zijn vele locaties die onderdeel uitmaken van deze erfgoedlijn. De opzet is daarvoor meer belangstelling bij de bewoners en bij toeristen te wekken.

In het clubhuis ligt inmiddels een stapel folders. Op de website over het erfgoed van Goeree-Overflakkee is ook veel informatie te vinden. Zie: www.erfgoedlijngo.nl en www.geschiedenisvanzuidholland.nl/goeree-overflakkee

Daarna ontvouwde Coerd de Heer zijn plannen met de werf van John en Addie Peeman, die hij onder de naam Menheerse Werf in de nabije toekomst zal overnemen. De opzet is dat de werf als jachtwerf in bedrijf blijft maar dat er daarnaast een toeristische attractie van wordt gemaakt in de vorm van een museum over de oude werf en ambachten en de visserijgeschiedenis van Middelharnis.

Hij ging ook in op het gevoelige punt van het beheer van de haven. Zijn streven is erop gericht het gastheerschap voor passanten te verwerven. Hoe een en ander geregeld zal gaan worden, vergt nog het nodige overleg met de gemeente en watersportvereniging Flacquee.

Erfgoedlijn Goeree-Overflakkee 2015
In dit document kunt u meer lezen over de stand van zaken in 2015.
Erfgoedlijn_2015_klein.pdf (1.22MB)
Erfgoedlijn Goeree-Overflakkee 2015
In dit document kunt u meer lezen over de stand van zaken in 2015.
Erfgoedlijn_2015_klein.pdf (1.22MB)

2016-02-12 Overhandiging cheque aan de stichting Sailings Kids

Op vrijdag 12 februari jl. heeft Corné Peeman een cheque ter waarde van € 1500,= overhandigd aan Annelies Blom, voorzitter van bovengenoemde stichting.

Nadat in het voorjaar van 2015 Gijs-Jan Wieringa en Coerd de Heer een presentatie over de stichting Sailng Kids hadden verzorgd heeft onze vereniging beloten een bedrag voor dit goede doel bijeen te brengen. Zo is de prijs van de maaltijden in ons clubhuis enigszins verhoogd om iets over te houden voor deze actie. In de zomen van vorig jaar hebben een flink aantal schippers een dagje gevaren met ondernemers van ons eiland. Ook deze activiteit heeft het nodige opgebracht. Daardoor kon aan het einde van 2015 worden vastgesteld dat we € 1500,= bijeen hadden gebracht.

Bij de overhandiging waren naast voorzitter Annelies Blom ook ambassadeur voor Sailng Kids, Gijs-Jan Wieringa en diverse leden van WV Flacquee aanwezig. Bestuurslid Coerd de Heer was helaas verhinderd door griep.

2016-01-09 Ongeveer 50 bezoekers van de nieuwjaarsreceptie 2016

Het was weer behoorlijk druk in ons kleine maar gezellige clubhuis. Om ongeveer 20:00 sprak voorzitter Corné Peeman een korte nieuwjaarswens uit. We hopen de onderhandelingen met de gemeente over de huurovereenkomst met succes te kunnen afronden en dat alle leden uiteraard in 2016 weer een mooi watersportjaar zullen mogen beleven.

Mart Verbeek, onze clubhuisbeheerder ad interim, bijgestaan door echtgenote en anderen zorgde voor bubbels en hapjes. De receptie was pas na middernacht afgelopen.