Een stukje geschiedenis over het pand Vingerling 15 te Middelharnis

Ons clubhuis staat op de monumentenlijst. Het pandje dateert uit de 17e eeuw.

Onze vereniging werd in 1965 eigenaar van het pand. Daarvoor was het een sigarenwinkel van de familie Koster. Op foto's uit die tijd is te zien dat de gevel nog het pleisterwerk had dat in het document hierboven vermeld wordt.

WV Flacquee heeft de gevel in de oorspronkelijke staat teruggebracht. Inmiddels heb ik als clubhuisbeheerder de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed van deze 'restauratie' op de hoogte gesteld maar de inschrijving in het monumentenregister zal niet worden aangepast. Een foto van de huidige staat van het pand zal als bijlage in het archief worden opgenomen.

Voor wie belangstelling heeft voor de geschiedenis van ons clubhuis heb ik onderstaande link naar de website van Piet Koster opgenomen. Ik ben van plan in de archieven nog meer informatie over ons clubhuis op te zoeken. Verhalen van en/of foto's van leden zijn altijd welkom bij siteredactie@watersportverenigingflacquee.nl

27-02-2013 Achter het voorover hellende geveltje

Onder bovenstaande titel zal op deze site binnenkort een speciaal voor onze website samengesteld boek over ons clubhuis gepubliceerd worden. De ondertitel luidt: 'Enige fragmenten uit het Koster-familieboek over Vingerling 15'. Het is geschreven door Piet Koster, de oudste zoon van Aren Koster en Johanna Koster-Verbiest. De ouders van Piet hebben jarenlang op het adres Vingerling 15 gewoond. Zijn vader was kleermaker en hij dreef samen met zijn vrouw een tabakswarenwinkel. Piet is in ons clubhuis geboren en heeft er als kind gewoond.

Via mijn moeder, Arendje Koster (1912-1995), ben ik familie van Piet Koster. Mijn opa, Dirk Koster, is de man voor de mast op de foto op bladzijde 10. Hij was de laatste schipper van de vissersvloot in Middelharnis. Hij voer op de MD 11. Die sloep maakte zijn laatste reis in 1923. (zie blz. 9)

Hierbij een foto van mijn opa in de tijd dat hij schipper was op de MD 11.

Dirk Koster (1885-1965), mijn opa van moeders kant

Dick (Dirk) van Oortmerssen

Achter het voorover hellende geveltje - door Piet Koster

Klik op de link hieronder om het boekje in te zien:

Geschiedenis van Vingerling 15, ons clubhuis
Vingerling15uitgebreid.pdf (5.84MB)