WV Flacquee

Middelharnis

 

Er is 2000 kg lood nodig voor de kiel van mijn schip in aanbouw

Na afloop van de snertrace vroeg Jan de Lint aan mij of ik nog iets aan oude accu’s had. Ik antwoordde: ‘Ja, die kan ik namelijk wegbrengen naar de metaalrecycling en inwisselen voor lood. Ik kom ze morgen wel bij je ophalen!’ Hans-Peter Cremer zei: ‘Ik heb er ook nog en paar, neem die morgen ook maar mee.’ Arno de Jong had ook nog zo’n versleten lor staan.

Mart Verbeek kwam erbij zitten en vroeg verbaasd: ‘Lood verzamelen? Waarom? Ik heb net 400 kg lood weggebracht, ik kende niemand die het wilde hebben!’ Wat ontzettend jammer, ik ben juist op zoek naar lood. De inzameling van 5 accu’s heeft mij 58 kg lood opgeleverd en dat is een behoorlijk substantiële bijdrage.

Dus mensen, zegt het voort! Ik ben op zoek naar oude accu’s, metaal of lood. Ik kom het graag bij u ophalen. Ik ben bereikbaar op 06 48017108.

Ik heb ‘maar’ 2000 kg lood nodig, dus elke oude accu, alle metaal of lood is welkom.

Bij voorbaat hartelijk dank,

Paul Cox



Fotogalerij "I came by boat" - Paul Cox

Alle foto's op volgorde van datum (scroll van boven naar onder)

26-11-2013 Scheepsbouwproject van Paul Cox

Paul is sinds 2006 bezig aan het verwezenlijken van een bijzonder project, hij heeft het ICBB.....GO (I came by boat) genoemd. Hij heeft zich ten doel gesteld een bestaand schip (een VENO 108)  te 'verbouwen' tot een modern 'racemonster'. De opzet is alle onderdelen zo goedkoop mogelijk via Marktplaats aan te schaffen.

Nadat de romp was gekocht, is die om de 10 centimeter opgemeten, waarna Paul een zogenaamd draadmodel in zijn computer kon zetten. De romp krijgt een rechte boeg om de waterlijn te verlengen ( + 120 cm) en het achterschip wordt verbreed, waarbij de negatieve spiegel ook recht wordt gemaakt.

Paul heeft voor dit project een kartonlaminaat ontwikkeld. Dat plaatmateriaal weegt ca. 4 kg per vierkante meter en is minstens net zo sterk als 18 mm hechthout van Bruynzeel. Elke cel is perfect waterdicht. Delen waarop grote krachten komen te werken, worden met aramide versterkt. Zo wordt de nieuwe kajuit ook helemaal van kartonlaminaat gemaakt. De plekken waarop de lieren komen te staan zijn uiteraard ook extra verstevigd. De innovatie van het materiaal is het belangrijkste aspect van dit project.

Wanneer het schip zal gaan varen is nog niet bekend. 

Het principe van vormverandering aan een bestaand jacht is al door een Amerikaanse werf toegepast op een Feeling.