Op deze pagina staan de ingezonden bijdragen van onze leden van het lopende en voorgaande jaren.

EEN NIEUW BERICHT VAN DE FAJA LOBI

Lagos, 12-10-2019

Beste Allemaal,

Wij liggen momenteel met de Faja Lobi in de marina van Lagos aan de Algarve. De Faja Lobi gaat hier de winter doorbrengen en wij hebben het voornemen om hem ook gedeeltelijk als winterverblijf te gebruiken en op die manier , evenals talloze andere bejaarden, de te verwachte koude winter te ontvluchten.

Met enige aarzeling begin ik aan dit bericht. Inmiddels is de Faja Lobi ruim 19 jaar oud en zijn wij al 18 jaar onderweg. Maar de afgelegde afstanden worden geringer en gebeurtenissen minder spectaculair. Maar in de veronderstelling dat belangstellenden nog steeds geïnteresseerd zijn in ons wel en wee toch maar een update over onze reis van dit jaar.  Wij hebben de afgelopen winter doorgebracht in Goedereede en de Faja Lobi op de werf van Hutting in Makkum. Begin mei zijn we weer aan boord gegaan. Plan was kort samengevat om via Schotland door het Caledonisch kanaal naar de Ierse zee te varen. Vervolgens zuidwaarts via Spanje en Portugal richting de Canarische eilanden.

Het is anders gelopen. Het begon met wachten op Terschelling op redelijk weer om de Noordzee over te steken naar Schotland. Echter juni werd dit jaar gekenmerkt door waardeloos weer, met op ons voorgenomen traject veel harde wind uit west tot noord. Daar hadden we geen zin in. In de tweede helft van juni is op Terschelling het Oerol festival. Dat hebben we dus afgewacht en meegemaakt. Erg leuke ervaring en voor herhaling vatbaar. Maar om vervolgens ons plan via Schotland uit te voeren zou haasten worden. We hebben derhalve besloten Schotland en Ierland voor later te bewaren en rechtstreeks via het Kanaal zuidwaarts te gaan.

Het is een tocht geworden langs havens waar we al eerder zijn geweest en goede herinneringen aan hebben, dus in zekere zijn ook een “sentimental journey”. En daarbij ook de bij de leeftijd horende verbazing hoeveel er in die jaren toch veranderd is, hoe rustiger het vroeger was en ga zo maar door.

Van Terschelling in een nacht doorvaren naar Oostende langs de Nederlandse kust. Toch spannend met het in de nacht passeren van de aanloop IJmuiden en Europoort. Maar vooral al die windparken met knipperende verlichting. Er wordt gesproken over onderzoek naar een nieuwe luchthaven op zee. maar als je er een keer langs vaart zie je zo al dat daar nauwelijks ruimte voor is als je ook vissers en pleziervaarders nog enige ruimte wilt geven.

Na een paar dagen Oostende door naar Duinkerken. Daar ook gedwongen door de harde wind musea kunnen bezoeken en veel opgestoken over het miraculeus terugtrekken van het Engelse leger in 1940. Bijzonder is dat het openbaar vervoer in de regio Duinkerken voor een ieder gratis is. Werkt uitstekend.

Vervolgens met een nachtje doorvaren ten zuiden van de shipping lane naar Cherbourg . Fijne tocht waarbij we het hele stuk prima hebben kunnen zeilen. Maar bij het opdoeken van het grootzeil in de marina sloeg het noodlot toe. Ik trok zonder moeite een grote scheur in het zeil. En nader onderzoek leerde dat het zeil door de UV invloed van de zon gaar en versleten was. Wij hadden het zeil in de winter zelf nog goed nagekeken en het was voor onderhoud ook naar de zeilmaker in Makkum geweest. maar zowel ons als de zeilmaker was dit niet opgevallen. Op zich mochten we niet klagen. Het zeil was in 2010 in Zuid Afrika gemaakt en wij hebben er tienduizenden mijlen mee gevaren. Onder anderen 4 keer de Atlantische oceaan mee overgestoken.

Hoe nu verder, een echt probleem. Navraag bij de zeilmaker in Makkum leerde dat deze pas in September een nieuw zeil kon leveren, te laat voor onze plan richting het Zuiden. Wij begonnen plannen te maken om voorzichtig terug te varen en de rest van de zomer op de Grevelingen door te brengen.  Op zich een goede oefening hoe om te gaan met emoties en teleurstellingen en dat ook gezamenlijk te verwerken op de paar vierkante meter die je op een boot hebt.  Maar een lokale zeilmaker, “Axesail”, die eerst nog geprobeerd had het oude zeil toch nog wat op te lappen opdat we in ieder geval de golf van Biskaje konden oversteken, kwam na enkele dagen met het voorstel om in 3 weken in hun loft ter plaatse een nieuw zeil te maken. Daar zijn we op in gegaan. En inderdaad precies 3 weken later werd het nieuwe zeil aangeslagen en konden we met de zeilmaker op de Grande Rade van Cherbourg proefvaren. In de tussentijd hebben we ons als toerist gedragen in Normandië. De invasie stranden en bijbehorende musea bezocht. Ook Cherbourg is niet een stad waar je voor straf verblijft. Aardige musea, een uitstekende markt en Franse kaas.

De wind was in de afgelopen periode uitstekend geweest om het Kanaal uit te zeilen en Biskaje over te steken. Maar de dag na de proefvaart werd dat anders. Harde westen wind. Maar na nog een week wachten in Cherbourg en ook nog een week op Guernsey konden we uiteindelijk vertrekken en zijn in een keer doorgevaren naar La Coruña in noord Spanje. We hadden ook de reserve fok en kluiver die we als sinds 2005 ( gemaakt in Australië) aan boord hadden , maar nooit gebruikt , aangeslagen. Het zeilen met alleen maar nieuwe zeilen was een groot genoegen. Sneller, hoger aan de wind . Een feest.

Vervolgens zijn we na een verblijf in de Ria’s in Noord Spanje, via Bayonne, langs de Portugese kust naar Lagos gevaren. Doorvaren naar de Canaries zou , ook omdat we midden oktober weer in Nederland willen zijn haasten betekenen. Daarnaast weten we uit ervaring dat Lagos een erg leuke plaats is om in de winter te verblijven. Ook geeft het meerder opties voor plannen voor volgend jaar.

Leuk was de ontmoeting met Timo en Ilse, ook woonachtig in Goedereede, die een jaar hebben uitgetrokken om met hun drie kinderen via de Carib naar New York te zeilen. Toen we in 2012 nog een keer naar de Carib gingen troffen we hen ook, toen met nog twee kinderen op La Gomera in de Canarische Eilanden.

Sinds 1 oktober liggen we hier in de marina en zijn bezig met het jaarlijks onderhoud gebeuren. Schoonmaken, motor, generator, ankerlier en ga zo maar door. Met als hoogtepunt het reinigen van de pomp van het toilet. Geen feest, maar de ervaring heeft geleerd dat indien je dat niet doet de klus nog veel vervelende en smerig klus op het ongelegen moment dat hij echt blokkeert.

Het weer is nog uitstekend en dat vergoedt veel. Ook weer leuke ontmoetingen. Zoals met David, Engelsman, die we voor het eerst troffen in de Carib, vervolgens in Nieuw Zeeland tijdens hun wereld omzeiling en voor het laatst in 2010 in Zuid Afrika. Inmiddels bekeerd tot een motorboot, maar hier met een paar vrienden bezig een jacht nog terug te brengen naar Engeland.

Volgende week vliegen we terug en verblijven daarna weer in ieder geval tot januari in Goedereede.

Theo en Michelle

E-mailen