WSV Flacquee

Middelharnis


26-11-2013 Scheepsbouwproject van Paul Cox

Paul is sinds 2006 bezig aan het verwezenlijken van een bijzonder project, hij heeft het ICBB.....GO (I came by boat) genoemd. Hij heeft zich ten doel gesteld een bestaand schip (een VENO 108) te 'verbouwen' tot een modern 'racemonster'. De opzet is alle onderdelen zo goedkoop mogelijk via Marktplaats aan te schaffen.

Nadat de romp was gekocht, is die om de 10 centimeter opgemeten, waarna Paul een zogenaamd draadmodel in zijn computer kon zetten. De romp krijgt een rechte boeg om de waterlijn te verlengen ( + 120 cm) en het achterschip wordt verbreed, waarbij de negatieve spiegel ook recht wordt gemaakt.

Paul heeft voor dit project een kartonlaminaat ontwikkeld. Dat plaatmateriaal weegt ca. 4 kg per vierkante meter en is minstens net zo sterk als 18 mm hechthout van Bruynzeel. Elke cel is perfect waterdicht. Delen waarop grote krachten komen te werken, worden met aramide versterkt. Zo wordt de nieuwe kajuit ook helemaal van kartonlaminaat gemaakt. De plekken waarop de lieren komen te staan zijn uiteraard ook extra verstevigd. De innovatie van het materiaal is het belangrijkste aspect van dit project.

Wanneer het schip zal gaan varen is nog niet bekend.

Het principe van vormverandering aan een bestaand jacht is al door een Amerikaanse werf toegepast op een Feeling. 

-----------------------------------------------------------------------

Lees hier het artikel uit de waterkampioen;

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PAUL COX VERHUISD MET ICCB.GO, mei 2019

Het schip is de afgelopen maand verhuist van Rotterdam Schiehaven naar Nieuwe Tonge, waar het een nieuw onderkomen heeft gevonden bij Jachtwerf Peeman, niet te verwarren met Jachtwerf Peeman Middelharnis, want deze heet inmiddels Menheerse werf. Nadat het project maanden heeft stilgelegen kan Paul met de volle wind in de zeilen verder aan zijn project. 


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

JANUARI 2016

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

VERHUIZING IN 2018