WSV Flacquee

Middelharnis


Scheepsbouwproject van Paul Cox

Paul is sinds 2006 bezig aan het verwezenlijken van een bijzonder project, hij heeft het ICBB.....GO (I came by boat) genoemd. Hij heeft zich ten doel gesteld een bestaand schip (een VENO 108) te 'verbouwen' tot een modern 'racemonster'. De opzet is alle onderdelen zo goedkoop mogelijk via Marktplaats aan te schaffen.

Nadat de romp was gekocht, is die om de 10 centimeter opgemeten, waarna Paul een zogenaamd draadmodel in zijn computer kon zetten. De romp krijgt een rechte boeg om de waterlijn te verlengen ( + 120 cm) en het achterschip wordt verbreed, waarbij de negatieve spiegel ook recht wordt gemaakt.

Paul heeft voor dit project een kartonlaminaat ontwikkeld. Dat plaatmateriaal weegt ca. 4 kg per vierkante meter en is minstens net zo sterk als 18 mm hechthout van Bruynzeel. Elke cel is perfect waterdicht. Delen waarop grote krachten komen te werken, worden met aramide versterkt. Zo wordt de nieuwe kajuit ook helemaal van kartonlaminaat gemaakt. De plekken waarop de lieren komen te staan zijn uiteraard ook extra verstevigd. De innovatie van het materiaal is het belangrijkste aspect van dit project.

Wanneer het schip zal gaan varen is nog niet bekend.

Het principe van vormverandering aan een bestaand jacht is al door een Amerikaanse werf toegepast op een Feeling.

Lees hier het artikel uit de waterkampioen;

Oktober 2019;

Vanaf het moment dat het ICBB-project is verhuist naar Nieuwe-Tonge heeft Paul zijn werk weer kunnen oppakken. Hieronder volgt een klein verslag van Paul zijn recente werkzaamheden;

"Allereerst is er een oud gat in de romp gedicht met 2 soorten plaatmateriaal, bij elkaar een totale huiddikte van 4 cm. Hierna verder gegaan aan de renovatie van de kielbalk constructie. Het probleem was dat de houtenkern opgesloten in het oude polyester werk totaal verrot was. Dus heb ik overal een stuk polyester weggehaald, het hout verwijderd en opnieuw opgevuld en verlijmd met drie lagen eigen plaatmateriaal. Voor het hoofdschot is de oorspronkelijke kielbalk verlengd en verzwaard met nieuwe wrangen, dit wordt de nieuwe fundatie voor de mastvoet. de mastvoet bestaat uit 2 massief gelamineerde kunststof platen (glasvezels, aramide vezels met vinylester hars) met een  kunststof profiel (idem kunststof plaat) waar de mast in past. De bovenste plaat wordt verstelbaar gemaakt zodat de mast in de lengte richting kan schuiven waardoor ik hoek van de mast kan trimmen.

Hartelijke groet; Paul.


Mei 2019;

PAUL COX VERHUISD MET ICCB.GO

Het schip is de afgelopen maand verhuist van Rotterdam Schiehaven naar Nieuwe Tonge, waar het een nieuw onderkomen heeft gevonden bij Jachtwerf Peeman, niet te verwarren met Jachtwerf Peeman Middelharnis, want deze heet inmiddels Menheerse werf. Nadat het project maanden heeft stilgelegen kan Paul met de volle wind in de zeilen verder aan zijn project. 


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

VERHUIZING IN 2018

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

JANUARI 2016

 
 
 
E-mailen
Bellen
Instagram