Op deze pagina's zullen we relevant nieuws voor ons vaargebied plaatsen.

TENDRR

Heb je bemanning nodig voor een zeilwedstrijd of zou jezelf mee willen varen als bemanning? Lees dan eens verder............

Eerder dit jaar is de organisatie van de North Sea Regatta een samenwerking aangegaan met het Engelse platform Tendrr dat zich richt op het vergroten van de deelname aan de zeilsport en op het stimuleren van de jeugd. Het Watersportverbond heeft contact opgenomen met de initiatiefnemers van Tendrr en wil dit online platform (verder) in Nederland introduceren. In Nederland zien we deelnemersaantallen bij sommige wedstrijden helaas teruglopen en soms worden wedstrijden zelfs geannuleerd vanwege onvoldoende inschrijvingen. Een veelgehoorde reden van booteigenaren om niet in te schrijven is onvoldoende bemanning. Vaak zijn er echter wel voldoende zeilers die graag een wedstrijd zouden willen varen, maar beide partijen kunnen elkaar niet altijd vinden.

Tendrr biedt hiervoor uitkomst. Inmiddels zijn een aantal Nederlandse evenementen aan de kalender toegevoegd, daarnaast vind je er internationale evenementen bijvoorbeeld in Engeland of zelfs in de Carib.

Het platform is interessant voor verenigingen die wedstrijden organiseren, voor booteigenaren die bemanning zoeken en zeilers die een boot zoeken. Meer actuele informatie is te vinden in het ARTIKEL op de website van het watersportverbond.

Nieuwe aanlegplaats pleziervaart Tiengemeten

Enige tijd geleden hebben leden van het Regioteam Delta-Noord met Natuurmonumenten gesproken over alternatieve ligplaatsen voor pleziervaart op het eiland Tiengemeten, dit in verband met de route van de waterbus. Daar is al lange tijd een steiger(tje) voor de recreatievaart, echter is deze nu verboden voor de pleziervaart.

In samenwerking met het Regioteam werd bekeken wat er gedaan kon worden om ligplaatsen voor pleziervaart te realiseren. Uiteindelijk kwam er de oplossing om het oude handelshaventje op de westkant (tegenover WSV De Put) van het eiland uit te baggeren en te voorzien van een mooie lange (84 meter) steiger. Deze is onlangs in gebruik genomen met de aantekening, dat er nog een voorziening moet komen in de vorm van twee boeien om de onderwaterstrekdam aan te geven. Tot op heden liggen die er nog niet, dus is het devies: ruim open varen, zodat alles goed en veilig verloopt. De waterdiepte is officieel 1,50 meter, maar leden van het Regioteam Delta-Noord hebben een minimale diepte van 2.00 meter ondervonden. Aanleggen aan de nieuwe steiger is overigens alleen voor dagrecreatie, een tip daarbij: in de buurt kan men prima wandelen en vogels kijken.

Meer informatie over de werkzaamheden staat op de pagina van het Regioteam Delta-Noord.

Varen doe je Samen!

Ga je het water op?

Hoe zijn de weersverwachtingen?
Is je boot in orde?
Kaarten en almanak aan boord?
Heb je stremmingen en andere actuele vaarweginformatie gecheckt?
Ken je de vaarregels?

Alles wat nodig is voor een goed voorbereide vaartocht. Dat vind je op de website, www.varendoejesamen.nl

Gemakkelijk vindbaar. Met veel interessante achtergrondinformatie, met kaarten en apps. Leuk om te weten, leuk om te leren en essentieel om te doen.

Voor watersporters op alle niveaus en voor beroepsschippers. Veilig varen, meer vaarplezier.

Dat is waar ‘Varen doe je Samen!’ voor gaat.